Historia Wieży

Fotografia z 2023 roku

Kiedyś:

Wieża Ciśnień na stacji Bydgoszcz Wschód Towarowa, wcześniej znana jako Kapuścisko Małe Tranzytowe, została zbudowana w latach 1930-1931 w ramach rozbudowy węzła kolejowego na magistrali węglowej. Ta strategiczna linia kolejowa łączyła Górny Śląsk z portem w Gdyni, umożliwiając eksport polskiego węgla. Wieża pełniła istotną rolę w zaopatrywaniu parowozów w wodę, zapewniając odpowiedni poziom wody do napędu ciężkich składów kolejowych. W jej wnętrzu znajduje się stalowy zbiornik o pojemności 500 m³.
Została zaprojektowana w stylu łączącym neogotyk z modernizmem. Wieża ma wysokość 25 metrów oraz składa się z cylindrycznego trzonu z cegły, który zakończony jest dziesięcioboczną głowicą i latarnią. Do dziś zachowały się oryginalne elementy konstrukcji, w tym część instalacji wodociągowych, które świadczą o pierwotnej funkcji obiektu.
Wieża ciśnień była kluczowym elementem infrastruktury kolejowej, nie tylko dla samego węzła kolejowego, ale również dla obsługi parowozowni oraz kolonii mieszkaniowej w Bydgoszczy. Dzięki swoim rozmiarom i konstrukcji była w stanie zaspokoić potrzeby wodociągowe dużej, intensywnie eksploatowanej stacji kolejowej.

Współrzędne Geograficzne Wieży: 53°07’46.0″N 18°04’27.9″E

Ostatnie dekady:

Od czasu zrewolucjonizowania kolei obiekt stał się nieużytkiem.
Niezabezpieczona Wieża stała opuszczona od dekad i popadała w ruinę.
Przez brak okien na stałe zadomowiły się w nim gołębie, a nieszczelny dach sprawiał, że woda rozsadzała mury od środka. Brak drzwi i odpowiedniego zabezpieczenia budynku, który niegdyś należał do krytycznej infrastruktury kolejowej, sprawił, że schody i większość zabytkowej instalacji została rozkradziona.
Jak do tej pory widok Wieży nie napawał optymizmem.

Rok 2012 – brak ogrodzenia, drzwi i okien

Obecnie:

Obiekt stanowi ważny element techniki i architektury, dokumentując rozwój kolejnictwa w okresie międzywojennym oraz technologię wykorzystywaną do zasilania parowozów w wodę. Wieża, mimo upływu lat, zachowała w dużej mierze swoją pierwotną formę, co czyni ją cennym punktem odniesienia w badaniach nad historią infrastruktury kolejowej. Obecnie teren jak i sama Wieża została zabezpieczona lecz do zakończenia prac remontowych wciąż daleko.

Jeśli zainteresowała Cię historia Wieży i chciałbyś wesprzeć jej renowację, dowiedzieć się więcej o przeprowadzonych pracach lub masz jakieś dodatkowe informacje na jej temat kliknij jeden z przycisków poniżej: